Jak radzić sobie z upałem

Latem, w czasie upałów należy pamiętać przede wszystkim o diecie bogatej w owoce i warzywa oraz o odpowiednim nawodnieniu organizmu. Warto również unikać większego wysiłku fizycznego i słońca, zwłaszcza w godzinach południowych. Dla ludzkiego organizmu optymalna jest bowiem temperatura w granicach 20-24 stopni Celsjusza – wyższa wpływa niekorzystnie, szczególnie na osoby starsze i dzieci.

Jak sobie radzić z upałami?

Zestaw rad od specjalistów co roku jest podobny. Przede wszystkim dobrze jest pozostać w chłodnych pomieszczeniach i nie wychodzić, zwłaszcza w godzinach kiedy słońce świeci najmocniej. Szczególnie istotne jest to w przypadku osób starszych i tych cierpiących na choroby układu krążenia. Jeśli jednak już zaszła taka potrzeba to warto założyć lekką i przewiewną odzież. Obowiązkowe jest także nakrycie głowy. Dla osób pracujących na zewnątrz podstawą jest woda, gdyż powinny się one regularnie ochładzać i robić przerwy w pracy.

Dobrym rozwiązaniem jest także branie w ciągu dnia chłodnego prysznica lub kąpieli. W wielu miastach rozstawiane są na czas upałów kurtyny wodne. W mieszkaniach można zasłonić i zamknąć okna znajdujące się od strony południowej. Lepiej je otworzyć nocą w celu wywołania odpowiedniego przepływu powietrza.

 

Przede wszystkim dobre nawodnienie

W czasie upałów kluczowe jest odpowiednie nawodnienie organizmu. Podstawą diety powinny być więc woda i owoce. Spożywanie produktów bogatych w mikro- i makroelementy jest bardzo ważne, gdyż w czasie lata zazwyczaj je się o wiele mniej, a organizm potrzebuje energii do prawidłowego funkcjonowania. Oprócz wody warto sięgać więc po soki owocowe i warzywne, surowe warzywa i owoce, a także produkty pełnoziarniste, które dostarczają potas, sód, magnez oraz błonnik czy żelazo. Wszystkie te substancje dobrze wpływają na organizm, a wiele z nich także pomaga zapobiec jego odwodnieniu.

 

Po jakie produkty warto sięgać?

Latem woda i owoce do podstawa. Szczególnie warto w tym okresie sięgnąć po arbuza, który aż w 92 % składa się z wody, a ponadto charakteryzuje się niską wartością energetyczną. To także owoc bogaty w wapń, potas, magnez, sód i żelazo. Podobne działanie mają również gruszki i melon.

W czasie upałów na obiad sprawdzi się z kolei makaron pełnoziarnisty z dodatkiem sera lub mięsa. Nieocenionym źródłem witamin jest też sok pomidorowy. Znaleźć w nim można m.in. potas, magnez i fosfor, ale też i witaminę C, beta-karoten oraz witaminę K i błonnik. Nie tylko dostarcza do organizmu płynu, ale również doskonale zaspokaja uczucie głodu.

 

O czym jeszcze należy pamiętać?

Szczególnie ostrożni powinni być turyści. Na górskie szlaki najlepiej wychodzić skoro świt, kiedy słońce nie jest jeszcze tak dokuczliwe. Należy dobrze zaplanować całą wyprawę i nie zapomnieć o nakryciu głowy, kremach z filtrem oraz o zapasie wody. Warto ze sobą zabrać również owoce.

W czasie upałów trzeba bardzo uważać na dzieci i osoby starsze. W przypadku tych zażywających leki mogą pojawić się nieoczekiwane reakcje ze strony organizmu. Grupą podwyższonego ryzyka są przede wszystkim osoby cierpiące z powodu niewydolności serca czy chorzy na nadciśnienie tętnicze.

 

 

About The Author

Reply